MEGHALLGATHATOD itt: https://drive.google.com/folderview?id=0B6R9KENCNxRZSmE2MmpVU19jMzA&us+p=sharing
Itt
találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Az
olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White
könyvéhez
Olvasmány - PÁTRIÁRKÁK ÉS PRÓFÉTÁK 19. fejezet 271. nap
Ézsaú
megvetette a szövetség áldásait. Jobban értékelte a földi javakat, mint a
lelkieket, és megkapta azt, amire vágyott. Saját határozott választása alapján
különült el Isten népétől. Jákób a hit örökségét választotta. Csellel,
árulással, hazugsággal igyekezett megszerezni. De Isten alkalmat adott bűnének
helyrehozására. Jákób soha nem tért el szándékától, és nem változtatta meg
döntését, a későbbi évek keserű tapasztalatai ellenére sem. Megtanulta, hogy
Isten ellen harcolt, amikor ügyességgel és csellel akarta megszerezni az
áldást. A Jabbok partján eltöltött küzdelmes éjszakából Jákób megváltozott
emberként került ki. Magabízása elsorvadt. Ifjúkori ravaszsága eltűnt. Csel és
csalás helyett egyszerűség és igazság jellemezte életét. Megtanulta a leckét,
hogy csak a Mindenható karjára támaszkodjon és a próbában, szenvedésben
alázatosan meghajolt Isten akarata előtt. Jellemének kevésbé értékes vonásait a
kohó tüze emésztette meg; az arany megtisztult, és Ábrahám és Izsák hite
tisztán tükröződött Jákóbban.
Jákób bűne,
valamint az események sora, amelyekhez ez a bűn vezetett, rossz befolyást
árasztott, és hatása keserű gyümölcsöt érlelt fiai jellemében és életében.
Amikor fiai felnőttek, súlyos hibák fejlődtek ki bennük. A családban
megmutatkoztak a többnejűség következményei. Ez az iszonyú bűn kiszáríthatja a
szeretet forrását, és hatására meglazulnak a legszentebb kötelékek. Az anyák
féltékenysége megkeserítette a családi kapcsolatot. A gyermekek egymással
versengve, irányítást nem tűrve nőttek fel, és az apa életét aggódás és
fájdalom árnyékolta be.
Volt egy
fiú - Rákhel idősebb fia, József -, aki egészen más jellemű volt, mint a
többiek. Kivételes szépsége mintha lelke és szíve belső szépségének tükre lett
volna. A tiszta szívű, szorgalmas és vidám ifjú ébren és állhatatosan vigyázott
erkölcsi tisztaságára. Hallgatott atyja tanításaira, és örömmel
engedelmeskedett Istennek. Azok a tulajdonságok, amelyekkel később Egyiptomban
kitűnt - szelídség, hűség és megbízhatóság -, már ekkor megmutatkoztak
mindennapi életében. Mivel anyja már nem élt, még jobban ragaszkodott atyjához,
és Jákób szíve-lelke egy volt öregkorában született fiáéval. "Minden
fiánál inkább szereti vala Józsefet" (1Móz 37:3).
De még
ez a szeretet is baj és fájdalom okozója lett. Nem volt bölcs dolog Jákóbtól,
hogy leplezetlenül kivételezett Józseffel. Ezzel többi fiát féltékennyé tette.
József nagyon bánkódott, amikor látta bátyjai bűnös életét. Megpróbált szelíden
szólni nekik, de még jobban felkeltette gyűlöletüket és haragjukat. Nem tudta
elviselni, hogy vétkeznek Isten ellen, és elmondta atyjának ezt a dolgot,
remélve, hogy ő majd tekintélyével jobb útra tudja téríteni őket.
Jákób
vigyázott, nehogy durvasággal vagy szigorral haragra gerjessze fiait.
Elérzékenyülve mondta el, mennyire aggódik gyermekeiért, és kérte, hogy
tiszteljék ősz fejét, és ne hozzanak szégyent nevére, elsősorban pedig ne
gyalázzák meg Istent azzal, hogy parancsait semmibe veszik. A fiatalemberek azt
szégyellték, hogy gonoszságuk kiderült, és bűnbánatot színleltek, de valódi érzéseiket
titkolták, és gyűlöletük még fokozódott leleplezésük miatt.
Az atya
meggondolatlanul olyan drága ruhát, vagy tunikát ajándékozott fiának, amilyet
híres személyek viseltek. Ebben a testvérek újabb bizonyítékát látták atyjuk
részrehajlásának, és kezdték azt gyanítani, hogy idősebb gyermekeit mellőzve az
elsőszülöttségi joggal Rákhel fiát akarja felruházni. Gyűlöletüket még növelte,
amikor egy napon az ifjú elmondta, mit álmodott. "Ímé" - mondta -
"kévéket kötünk vala a mezőben, és ímé az én kévém felkele és felálla; a
ti kévéitek pedig körülállának, és az én kévém előtt meghajolnak vala.[...]
Avagy király akarsz-é lenni felettünk? Vagy uralkodni akarsz-é rajtunk?"
(1Móz 37:7-8) - kiáltották irigy haraggal testvérei.
Nemsokára
volt egy másik, hasonlóan fontos álma, amelyet szintén elmondott: "[...]
Ímé a nap és a hold, és tizenegy csillag meghajol vala én előttem" (1Móz
37:9). Ez az álom éppoly hamar magyarázatot kapott, mint az első. Az atyja, aki
jelen volt, rosszallóan szólt: "[...] Micsoda álom az, amelyet álmodtál?
Avagy elmegyünk-é, én és a te anyád és atyádfiai, hogy meghajtsuk magunkat te
előtted a földig" (1Móz 37:10). Szavainak nyilvánvaló szigora ellenére
Jákób hitte, hogy Isten kinyilatkoztatta a jövőt Józsefnek.
Ahogy
testvérei előtt állt, a Lélek fénye ragyogott szép arcán, és a testvérek
önkéntelenül is csodálták. De nem akarták gonosz utaikat elhagyni, és gyűlölték
azt a tisztaságot, amely megítélte bűneiket. Kaini lelkület gerjedt fel
szívükben.
Mai Bibliai szakasz: 2 Sámuel 5
Noha Dávidot Sámuel
próféta ifjú korában királlyá kente, és utána ismét királlyá kenték Júda
fölött, most harmadjára is királlyá kenik, hogy uralkodjon az egész Izraelen és
Júdán. Dávid nem katonai sikerek útján kerül trónra, hanem Izrael törzsei az Úr
ígérete alapján emelik királlyá, miszerint Dávidot Izrael fejedelmévé és
pásztorává teszi.
Közben elérkezett
annak az ideje, hogy egy sokkal megfelelőbb települést jelöljenek ki fővárossá.
A jebuzeusokat Dávid kiűzi Jeruzsálemből, vagy ha költőibben mondjuk, Sionból,
és új fővárossá teszi. Dávid egyre erősebb és erősebb lett.
Azt a tényt, hogy
Hírám, Tírusz királya küldötteket küld Dávidhoz, és neki házat épít, Dávid az
Úr ígérete megerősítéseként értelmezi, hogy királlyá teszi Izrael felett, és
királyságát felmagasztalja népéért az Izraelért. Ez a nagylelkű felajánlás
Tírusz királyának azt a szándékát is tükrözte, hogy baráti szövetséget köt
Izraellel. A filisztesok azonban nem örültek ennek, és elkezdték keresni
Dávidot. Dávid minden alkalommal megkérdezte az Urat, mielőtt harcba keveredett
volna velük. Az Úr kétszer is győzelmet adott Dávidnak.
Dávid nem csak
egyszerűen elfoglalta a trónt, mert korábban királlyá kenték, hanem megvárta az
Urat, hogy Ő nyissa meg a lehetőségek ajtaját előtte. Dávid alázatossága és
teljes bizalma Istenben, kedves volt az Úr előtt. A feljegyzések megörökítik
azt, hogy a „Seregek Ura vele volt.”
Másrészről viszont
Dávid leszármazottai egyre szaporodtak a sok ágyasnak köszönhetően, ami
előrevetítette annak az árnyékát, hogy ebből gondok lehetnek a jövőben.
Figyelmeztető jelek történnek, hogy miden eltérés Isten nyilvánvaló akaratától
megtermi majd borzasztó gyümölcseit.
Dávid Júda és Izrael
trónjára való kerülésének a története nyilvánvalóvá teszi, hogy milyen irgalmas
és türelmes az Úr. Nem úgy bánik az emberrel, ahogyan megérdemelné, hanem
bőségesen árasztja kegyelmét mindazokra, akik Benne bíznak, és alázatosan
várnak Rá, amit Dávid meg is tett – sajnálatos hibái ellenére is.
Samuel
Wang
36. heti
olvasmány a PÁTRIÁRKÁK ÉS
PRÓFÉTÁK 18-19. fejezeteihez
(ápr. 3-9.).
Ahogy pirkadni kezd,
Jákobot elhagyja az ereje, a csípője kimozdult a helyéből és a teste üvölt a
fájdalomtól. Jákob mégsem engedi el az idegent, akivel birkózott az éjjel, és
akiben most felismeri Krisztust. Nagy elszántsággal erejét végsőkig megfeszítve
Jákob az áldást kéri, amire leginkább vágyik. Jákob könyörgésében hallom Ézsau
elszánt könyörgésének visszhangját, aki így szólt apjához: „Monda Ézsaú az ő
atyjának: Avagy csak az az egy áldásod van-é néked atyám? Áldj meg engem, engem
is atyám; és felemelé szavát Ézsaú és sír vala.” (1Mózes 27:38)
Jákob és Ézsau egyaránt vágyták az atyai
áldást, mert mindketten értették a kimondott szó erejét, amely jóra vagy
gonoszra visz. Jákob fájdalmasan tisztában volt ezzel. Már a neve is, az
„ügyeskedő” folyamatosan emlékeztette arra, hogy mit gondolnak mások róla és
önbeteljesítő jóslattá vált az életében. Most ő megragadja Krisztust, és
könyörög a vágyott áldásért. Krisztus pedig megszabadítja őt attól a névtől,
amely ilyen átokká vált az életében. Többé már nem lesz „ügyeskedő”. Mostantól
ő lesz Izráel – „aki Istennel együtt uralkodik”.
Szükségünk van-e nekünk is megváltásra
azoktól a szavaktól, amelyeket mások mondanak ránk, és amelyek önbeteljesítő
jóslattá váltak életünkben? Szükségünk van-e Jézustól kapott új névre és
identitásra? Felismerjük-e a szavak erejét, amelyekkel áldhatunk vagy
átkozhatunk másokat? Másokkal hogyan beszélünk – építjük vagy leromboljuk őket?
Kenley Hall
Andrews University
Theological Seminary
Fordította: Gősi Csaba
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése