MEGHALLGATHATOD itt: https://drive.google.com/folderview?id=0B6R9KENCNxRZSmE2MmpVU19jMzA&us+p=sharing
Új olvasmány a fejezet végén a
Pátriárkák és próféták 18-19. fejezeteihez
Az
olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White
könyvéhez
Olvasmány - PÁTRIÁRKÁK ÉS PRÓFÉTÁK 18. fejezet 266. nap
18.
A küzdelem éjszakája
Jákób
Isten parancsának engedelmeskedve elhagyta Mezopotámiát, de kétségekkel tele
lépett arra az útra, amelyen húsz esztendővel korábban menekültként járt. Atyja
becsapásával elkövetett bűnét egy pillanatra sem felejtette el. Tudta, hogy
hosszú számkivetése bűnének egyenes következménye. Éjjel és nappal ezekről a
dolgokról gondolkodott. Lelkiismeretének vádoló, feddő hangja miatt szomorú
szívvel ment útján. A pátriárka mélységesen meghatódott, amikor a távolból
feltűntek szülőföldjének dombjai. Egész múltja felelevenedett előtte. Nemcsak
bűnére emlékezett, hanem arra is, hogy Isten milyen kegyelmes volt hozzá,
megígérve segítségét és vezetését.
Amint
útja végéhez közeledve Ézsaúra gondolt, balsejtelmek nyugtalanították. Jákób
menekülése után Ézsaú önmagát tartotta atyja vagyona egyedüli örökösének. Jákób
visszatérésének híre félelmet ébreszthet benne, azt gondolva, hogy öccse
követelni fogja örökségét. Ha akar, Ézsaú most nagy kárt okozhat öccsének, és
bántalmazhatja, nem csupán a bosszú kedvéért, hanem azért is, hogy az oly
régóta sajátjának tartott vagyont zavartalanul biztosíthassa.
Az Úr
ismét megmutatta Jákóbnak, hogy törődik vele. Amint Gileád hegyétől dél felé
haladt, úgy látta, két mennyei angyal sereg veszi körül - elölről és hátulról -
és együtt halad csapatával, védelmül szolgálva. Jákóbnak eszébe jutott
látomása, amelyet régen Béthelnél kapott, és szíve megkönnyebbült, látva, hogy
Isten követei, akik reményt és bátorságot adtak néki Kánaánból való
menekülésekor, visszatértekor is oltalmazzák. Így szólt: "[...] Isten
tábora ez; és nevezé annak a helynek nevét Mahanáimnak" (1Móz 32:2) - azaz
"két sereg, vagy tábor." Ám Jákób érezte, hogy neki is tenni kell
valamit saját biztonsága érdekében. Ezért békéltető üdvözlettel követeket
küldött bátyjához. Pontosan megmondta, milyen szavakkal szólítsák meg Ézsaút. A
két testvér születése előtt Isten előre kijelentette, hogy az idősebb fogja a fiatalabbat
szolgálni, és ennek emléke nehogy keserűséget okozzon, Jákób azt mondta a
szolgáknak, akiket "az én uram"-hoz "Ézsaú"-hoz küldött,
hogy Ézsaú előtt úgy említsék őt, mint "a te szolgád Jákób". El
akarta oszlatni Ézsaú attól való félelmét is, hogy nincstelen vándorként tért
vissza, aki követeli szülői örökségét. Jákób óvatos volt, és ezt üzente:
"Vannak pedig nékem ökreim és szamaraim, juhaim, szolgáim és szolgálóim,
azért híradásul követséget küldök az én uramhoz, hogy kedvet találjak szemeid
előtt" (1Móz 32:5).
A
szolgák azonban azzal a hírrel tértek vissza, hogy Ézsaú négyszáz emberrel
közeledik, és semmi választ nem küldött a szívélyes üzenetre. Biztosnak
látszott a bosszúállás. Rémület járta át a tábort. "Jákóbot ekkor nagy
félelem és szorongás fogta el" (1Móz 32:8. új prot. ford.). Vissza nem
fordulhatott, tovább menni pedig félt. Fegyvertelen és védtelen csapata nem
volt felkészülve az ellenséggel való harcra. Jákób úgy osztotta őket két
csapatra, hogy ha az egyiket megtámadják, a másik elmenekülhessen. Hatalmas
nyájából gazdag ajándékot küldött Ézsaúnak barátságos szavakkal. Mindent
megtett, amit csak tudott, hogy kiengesztelje hibájáért testvérét, és elhárítsa
a fenyegető veszedelmet. Azután alázatosan és bűnbánattal Istenhez könyörgött
védelemért: "[...] azt mondád nékem: Térj vissza hazádba, a te rokonságod
közé, s jól tészek veled: Kisebb vagyok minden te jótéteményednél és minden te
hűségednél, amelyeket a te szolgáddal cselekedtél: mert csak pálcámmal mentem
vala által ezen a Jordánon, most pedig két sereggé lettem. Szabadíts meg,
kérlek, engem az én bátyám kezéből, Ézsaú kezéből; mert félek őtőle, hogy
rajtam üt és levág engem, az anyát a fiakkal egybe" (1Móz 32:9-11).
Ekkor
elérték a Jabbok folyót. Az éjszaka közeledtével Jákób átküldte családját a
folyó gázlóján, és ő egyedül hátra maradt. Elhatározta, hogy az éjszakát imában
tölti. Arra vágyott, hogy egyedül lehessen Istennel. Isten meglágyíthatja Ézsaú
szívét. Isten volt a pátriárka egyedüli reménye.
Mai Bibliai szakasz: 1 Sámuel 31
A gonosz
elérte, amit akart az endori boszorkány Saul vereségéről szóló jövendölésével:
Saul kétségbe esett a Gilboa-hegyi csata előtt. Mivel nem volt megfelelő
állapotban ahhoz, hogy vezesse a csapatait, a jövendölés beteljesedett. Izraelt
megverték a filiszteusok, és Saul három fiával és fegyverhordozójával együtt
elesett a csatában.
Saul bukása
katasztrófa volt neki és a népe számára is. Amikor a filiszteusok másnap
megtalálták a holttestét, lefejezték és kifüggesztették Bétseánnak, egy olyan
erődjüknek falára, amely az ország közepén foglalt helyet, és a bírák nem
hódították meg korábban. A fejét és a fegyverzetét egyik templomukban helyezték
el, isteneiknek áldozva. Saul serege szétszóródott, a környező városok lakói
elmenekültek, és a filiszteusok elfoglalták otthonaikat.
Az, hogy a
holttestet nem temették el, hanem keselyűk prédájává tették, a lehető
legsúlyosabb megbecstelenítés volt. Az egyetlen fényes pont ebben a fejezetben
Jábes-Gileád vitézeinek bátorsága. Saul megmentette őket uralkodása elején, és
most ők kockáztatták az életüket, hogy tisztességesen eltemethessék őt
Jábesben.
Mit
tanulhatunk ennek az embernek a tragikus végéből, aki valaha Szentlélekkel
teljes ember volt? Három dolgot emelnék ki: óvakodjunk attól, hogy
megszomorítsuk az Úr Lelkét, óvakodjunk a féltékenységtől, amely Saul esetében
őrizetlenül hagyta királyságának határait, amíg Dávidot üldözte; és őrizkedjünk
attól, hogy ne teljesítsük Isten általunk ismert parancsát.
Ralph Neall
36. heti
olvasmány a PÁTRIÁRKÁK ÉS
PRÓFÉTÁK 18-19. fejezeteihez
(ápr. 3-9.).
Ahogy pirkadni kezd,
Jákobot elhagyja az ereje, a csípője kimozdult a helyéből és a teste üvölt a
fájdalomtól. Jákob mégsem engedi el az idegent, akivel birkózott az éjjel, és
akiben most felismeri Krisztust. Nagy elszántsággal erejét végsőkig megfeszítve
Jákob az áldást kéri, amire leginkább vágyik. Jákob könyörgésében hallom Ézsau
elszánt könyörgésének visszhangját, aki így szólt apjához: „Monda Ézsaú az ő
atyjának: Avagy csak az az egy áldásod van-é néked atyám? Áldj meg engem, engem
is atyám; és felemelé szavát Ézsaú és sír vala.” (1Mózes 27:38)
Jákob és Ézsau egyaránt vágyták az atyai
áldást, mert mindketten értették a kimondott szó erejét, amely jóra vagy
gonoszra visz. Jákob fájdalmasan tisztában volt ezzel. Már a neve is, az
„ügyeskedő” folyamatosan emlékeztette arra, hogy mit gondolnak mások róla és
önbeteljesítő jóslattá vált az életében. Most ő megragadja Krisztust, és
könyörög a vágyott áldásért. Krisztus pedig megszabadítja őt attól a névtől,
amely ilyen átokká vált az életében. Többé már nem lesz „ügyeskedő”. Mostantól
ő lesz Izráel – „aki Istennel együtt uralkodik”.
Szükségünk van-e nekünk is megváltásra
azoktól a szavaktól, amelyeket mások mondanak ránk, és amelyek önbeteljesítő
jóslattá váltak életünkben? Szükségünk van-e Jézustól kapott új névre és
identitásra? Felismerjük-e a szavak erejét, amelyekkel áldhatunk vagy
átkozhatunk másokat? Másokkal hogyan beszélünk – építjük vagy leromboljuk őket?
Kenley Hall
Andrews University
Theological Seminary
Fordította: Gősi Csaba
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése